2015. november 29., vasárnap

Délutáni hajnalvadászat

A madárbarátok körében is használatos a riadólánc. Ha valaki, valahol egy ritkán látható madarat figyel meg, arról értesíti a társait is. A hét közepén kaptam egy levelet, miszerint a Rókahegyen egy hajnalmadarat láttak! Nagyon felvillanyozott a hír, szerettem volna én is élőben látni ezt a ritka, tollas szépséget. Nem volt rá garancia, hogy napok múlva is ott lesz még a madár, de mindenféleképpen meg kellett próbálnom. A váratlan lehetőség miatt átszerveztem a teljesen betáblázott szombati napomat és a zord időjárás ellenére is elindultam.


Csillaghegytől gyalogosan indultam fel a kaptatós Ürömi úton. Nem volt sok időm, ezért tempósan próbáltam haladni. Elég gyorsan felértem a kőfejtőhöz, de közben jól ki is melegedtem. Eső, havas eső, havazás, zuhogó jégdara váltogatta egymást kitartóan, folyamatos erős és hideg szél kíséretében. Elkezdtem módszeresen bejárni a területet és távcsővel pásztázni a meredek sziklafalakat, de fél óra elteltével sem jártam sikerrel. Pedig végigjártam az ösvényeket...


...alaposan megfigyeltem a sziklaformákat, bekukkantottam a kis vájatokba is.


Aztán egyszer csak megpillantottam egy kis ugráló, folyton izgő-mozgó szürke pontot a szemközti sziklafalon!


Alig mertem hinni a szememnek, hogy ott ugrál előttem a hajnalmadár.


A madárhatározóban így írják le a madarat:
"Hajnalmadár (Tichodroma muraria)
Hossza: 15,5-17cm. Sziklás területeken, 1000-3000m magasságban fészkel, meredek sziklafalakon ahol kevés növényzet és víz van a közelben. Megközelíthetetlen helyeken él, nehéz meglátni. Télen alacsonyabbra húzódik néha épületeken vagy kőbányákban látható (nálunk okt.-ápr.) Ilyenkor nem félénk. Rovarokkal táplálkozik."
Valóban nagyon kedves, barátságos példány volt. A táplálkozását nekem is sikerült megfigyelnem. A sziklafalon akrobatikus ügyességgel ugrált.


Megvizsgált minden kis beugrót és lyukat - olykor egész mélyen bebújva az üregekbe.


Az üregvizsgálat gyakran volt eredményes. A hidegtől ledermedt zsákmány egy pillanat alatt eltűnt a madár csőrében.


"A sziklafalak búbos bankája! A sziklafalakon végigkúszva szürke és fekete színei szinte láthatatlanná teszik (a szárny vérvöröse alig látható)."


"De helyváltoztatáskor széles, lekerekített szárnyait kitárja, melyek vörössel, feketével és fehérrel feltűnően mintázottak."



A kora délutáni időpont ellenére szinte esti szürkeségben kellett fotóznom. Az ISO értéket egészen 3200-ig kellett emelnem, hogy a folyton ugráló madárka megörökítéséhez megfelelő záridőt érjek el. Ráadásul a kimelegedés és a hideg, metsző szél eredményeként szó szerint remegett a kezem. A végén már nagyon fáztam, de az átélt élmény mindent feledtet.

14 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy láttam a madarat, ami elment sétálni, rossz időben. A madár szép, és én még nem láttam ezt még. Üdvözlettel.

    VálaszTörlés
  2. I'm glad you were successful. What a darling little creature. Kudos to you for your hard work. :O)

    VálaszTörlés
  3. wow, it is just beautiful! congratulations!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Many thanks Tex. I'm glad if you liked this small bird.

      Törlés
  4. Mit megtesz egy fotós... és még szerencsével is párosult a megpróbáltatás az időjárás viszontagságaiban! Nekem is nagy öröm, mert még soem láttam ezt a madarat, általad megismerhettem, köszönöm. Nagyon szép madár. Olvastam róla a tudnivalókat és szomorúan konstatáltam, hogy felénk nem jár...
    (Nem sierkült eljutnunk a Tatai Vadlúd Sokadalomra. :-( Esetleg tudsz róla valamit?)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy szóval összefoglalva - mindent! :)
      Úgy gondoltam, hogy kevés eséllyel indulok neki. De megmondom őszintén sokkal jobban bántott volna a dolog, ha meg sem próbálom mintsem egy eredménytelen kirándulás. Örülök, hogy élőben láthattam és annak is, hogy megoszthattam az olvasókkal.
      Tata: Annyit tudok, hogy ott is havas eső keserítette meg a rendezvényre érkezőket. Egyelőre még nem láttam róla írást az MME vagy a budapesti csoport honlapján. Viszont a madarászok a tatai templom falán is láttak hajnalmadarat!! És megjelent az Esztergomi Bazilika falán is! Így egyre több az esély :)

      Törlés
  5. Gratulálok! Sajnos nekem még nem volt szerencsém látni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm. Ha van rá alkalmad próbáld meg esetleg megkeresni itt a Rókahegyen. A barátaim másnap mentek ki a kőfejtőbe és egy órás keresés után végül ők is rátaláltak! Sok sikert!

      Törlés
  6. Tegnap is lehetett látni a kőfejtőben. Mi csak úgy mentünk ki, hogy, ha valahol lehet Budapest közelében akkor szerintünk itt, nem olvastuk előtte ezt a cikket sem, meg a riadóláncról sem halottunk, de nagy örömünkre szolgált hogy sikerültmegörökíteni, még ha sajnos nem is a legjobb minőségben...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök a sikereteknek, valóban nagy élmény látni ezt a szépséget! Köszönöm a bejegyzést. Lehet, hogy akkor valamikor kimegyek én is még egyszer megnézni :)

      Törlés